Wednesday, November 14, 2012

SEGALA-GALANYA NOVEMBER

Salam

Semalam cuti umum sempena Deepavali. 
 
Esok cuti umum lagi sempena Maal Hijrah. 
 
Hijrah Nabi Muhammad saw dari Kota Mekah ke Kota Madinah.  Peristiwa ini menyaksikan hubungan baik terjalin antara Kaum Muhajirin dan Kaum Ansar.  Kedatangan rombongan dari Mekah ini disambut dengan salawat memuji-muji Junjungan Besar kita, Nabi Muhammad saw.  Berlaku pada 1 Muharam yang juga menandakan permulaan bulan Takwim Hijrah.  Menarik bila kaum Ansar penduduk Madinah tidak tahu bagaimana nak kenal yang mana satu Nabi Muhammad dan Saidina Umar sehinggalah matahari tegak menggalah, Saidina Umar menanggalkan serbannya dan memayungi Nabi Muhammad saw.  Ketika itu barulah mereka tahu yang mana satu insan yang diibarat bulan purnama yang menerangi seluruh alam. 
 
 
 
Jangan lupa baca doa akhir dan awal tahun selepas solat Maghrib ye.
 
 

 
 

Bulan November dan Disember memang bulan-bulan seronok untuk budak-budak sekolah sebab cuti panjang.  Bagi ibu bapa budak sekolah pulak, bulan-bulan yang poket kena penuh.  Maklumlah, bila cuti-cuti ni mesti anak-anak yang hampir setahun berhempas pulas dengan buku dan persekolahan merengek minta pergi berjalan.  Destinasi jauh atau dekat, tak jadi masalah, janji berjalan.  Yang ada kampung bolehlah pas anak-anak ke kampung.  Kalau macam saya yang sememangnya anak jati Selangor dan suami juga orang Selangor nak pas ke mana?  Makanya, kena lah plan bercuti.  Bila fikirkan sekarang cuaca lembab dan hujan, ke mana kita nak bawa anak berjalan ye?  Ke pulau, takut ombak besar, ke tanah tinggi, takutkan tanah runtuh pulak.  Ermmm!!! Silap haribulan duduk di rumah saje lah..

Cuti-cuti adala aktiviti menajamkan skill membuat kek (kononnye..). Kek birthday hubby jugak yang tak tertunai lagi.  Dah lewat sangat belatednya.  Kek karot untuk cikgu bersara, red velvet dan tiramisu untuk Kak Neni, dan kek coklat untuk cikgu SKK.  Harap semua berpuashatilah.  Nak gak selit gambar-gambarnya walau tak de la cantik macam food photos dari blog lain.. kamera tak de, anak buah pinjam, so guna handphone jelah.
 
 
Kek Lobak Merah dan Krim Cis..putih sume.. apa yang nampak?
 
Sume orang tau kek ni, Kek Coklat dengan Coklat Ganache
 
Red Velvet dan Krim Cis

Akhir kata, Selamat Menyambut Maal Hijrah 1434 kepada semua umat Islam.  Sama-samalah kita mengambil iktibar yang terlalu banyak melalui peristiwa ini. 
 
Selamat bercuti juga kepada anak-anak. Buku jangaan dilupa langsung.  Isi waktu cuti ini dengan melakukan perkara-perkara berfaedah.  Ada banyak kem-kem pengisian jiwa yang dianjurkan oleh banyak pihak.  Kalau ada duit pilih saja, yang kurang berkemampuan bolehlah melakukan perkara-perkara lain yang mendatangkan kebaikan.
 
Amin...

Selingan

Kreatif betul abang ni, lukis kolam sempena Deepavali, freehand tanpa outline...

Tengah tabur beras buat daun

Hampir siap lukisan kolamnya..
 

2 comments:

  1. Replies
    1. Dsh pandai komen ek DD. Hehe. Sama-sams kita hijrah ke arah yang lebih baik. Semoga kita berjaya di dunia dan akhirat. Amin..

      Delete