Monday, September 16, 2013

CORAT CORET HARI CUTI

Salam.

Selamat menyambut hari Malaysia ke 50 negaraku tercinta.  

BAHTERA MERDEKA.. 
JIWA & RAGA BUKTIKANLAH PADA NUSA BANGSA
SUPAYA NEGARA MAJU JAYA
AMAN MERDEKA

Minggu ini saya masih lagi tak sihat.  Stress, mungkin sebab tu penyakit susah nak baik.  Wallahualam.

Saya perlukan cuti sebenarnya.  Cuti yang lama.  Mungkin ke tepi pantai menikmati derauan ombak dan desiran angin atau ke dalam hutan mendekatkan diri dengan alam semulajadi.  

Kadang-kala kita boleh lepaskan stress dengan memasak.  Dulu saya selalu baking dan deko kek, macam jadi terapi minda pada saya.  Bila tengok kek yang kita hias cantik, rasa macam satu kepuasan.

Jadi, saya decide pergi di kelas frozen food Sabtu lepas.  Saya pilih centre di bawah.  Kalau tanya saya kenapa saya pilih centre ini sebab saya percaya resipi Chef Noraini, owner centre ni sedap.  Dah banyak resipinya dalam simpanan saya dan alhamdulillah semuanya hebat dan memenuhi citarasa saya.

Saya mula mengikuti kelas Chef Noraini dari tahun 2010 lagi. Banyak resipi beliau yang saya guna masa aktif menjual kek.  Sangat-sangat tidak menghampakan dan disukai pelanggan.

Bila campur dengan usahawan-usahawan muda ni, aura positif kita buat kita positif juga.  Baru sihat sikit rasa badan ni. Gambar di insert kemudian ye..

Saya juga sebenarnya perlukan pencetus semangat. Dah bertahun-tahun saya bersabar dengan suasana tidak sihat di pejabat, sentiasa bersabar, positif, memaafkan dan melupakan tapi lama kelamaan ianya menjadi racun pulak dalam diri.  Bak kata my precious bateri dah low.  

Saya perlu recharge!

Alhamdulillah, walaupun dalam keadaan sangat tidak sihat, atleast release sikit stress.  Balik bawak kuih muih frozen.  Sedap semuanya.

Kuih kasturi atau kuih kacang yang belum disalut tepung.  Cuma campurkan kacang hijau direbus, tepung gandum, gula merah dan gula putih dan kelapa parut.  Hasilnya sangat sedap.

Seperti hari-hari biasa, pagi Ahad pun saya bangun seawal 5:30 pagi Suami bekerja shift pagi hari ni.  Siapkan nasi lemak berlaukkan sambal tumis ikan bilis, telur rebus dan timun.  Bekalkan air dalam thermos (hari cuti cafe tak bukak).

Lepas tu siapkan My Precious training tae-kwon-do yang sesi training bermula seawal 8:00 pagi.  Minggu depan sessi grading.  Harap dia tak lupa segala tae-gok dan self-defense yang diajar.

Balik dari training jam 12:30 tgh, yang pasti my precious lapar dan semestinya dia menolak nasi.  Jadi saya prepare beberapa keping pizza, satu untuk makan tengahari dan selebihnya disejuk bekukan untuk stok minggu ini dan depan.  Siap!  Makan untuk suami yang balik jam 2:00 pm pun siap juga, tapi diapun pilih pizza juga.  Dah kongsi dua orang pizzanya. 

 Petang, buat karipap pusing berintikan keledek dengan rencah daging.  Karipap pusing perlukan dua jenis adunan disatukan dan digelek beberapa kali.  Resepi saya pernah upload sebelum ini.

Saya memang kurang pandai buat karipap pusing, pusarnya banyak yang tak jadi dari yang jadi.  Kena praktis banyak lagi ni. 

Oh ye! teringat tips dari guru saya, kalau membuat kuih berasaskan pastri pastikan margerin yang digunakan tidak cair.  Kalau cair 'flake' pada pastri tak jadi dan kurang rangup.  Guna hujung jari untuk mengadun tepung sebab bahagian hujung jari sejuk.

Selebihnya sejukbekukan untuk breakfast atau minum petang

Goreng setengah masak untuk frozen.  Penuh dah petibeku.

Pagi Isnin saya cuma hidangkan ini untuk breakfast.

Cucur bawang ikan bilis.
Bawang holand dihiris, dicampur dengan ikan bilis yang ditumbuk sedikit, satu sudu cili besar dan adunan tepung serbaguna diadun cair sebab saya suka cucur yang rangup.  Lawannya cicah sos cili. 


Sebelum hubby saya pergi kerja lepas Zohor, saya sediakan ini untuk my precious.  Dia teringin nak tengok recording di studio, so dia ikut babah pergi kerja.  Bawa bekal jagung rebus yang manis.

Sampai di sini dulu. Jumpa lagi.







2 comments:

  1. Alhamdulillah...kenyang mata akak tengok gambar yg sungguh lazat ni semua...

    Zana, akak mati idup ingatkan zana duduk di Johor ngeh3...

    naper skarang tak bsines kek lagi Zana? bg akak cooking n baking ni mmg terapi yg paling sesuai ngan jiwa akak, sanggup tak campur org pun takper! heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak Queenie, masakan akak lagi ngancam mata dan selera.

      Saya orang Selangor kak...hehe.

      Saya fokus pada my one and only dia salu sorang2 masa aktif dulu. Ada sikit kesan psikologi. Jadi kena korbanlah hobi...

      Delete