Tuesday, September 3, 2013

PAI EPAL RESEPI

Salam.  Habis dah cerita merdeka.

Sekarang tengah hangat cerita harga minyak RON95 dan diesel turun harga subsidi kerajaan.  Kalau hendak dibandingkan harga minyak di negara jiran contohnya Thailand, harga minyak di negara kita masih murah.  Cuba pergi Singapura atau yang banyak duit pergi ke Korea.  Bandingkan ye.

Turun ke naik ke harga minyak, kerja rumah kita memang tak pernah habis.  Yelah, kita manusia, tak perlu minyak untuk dihidupkan.  Bekerja sampai tutup mata.

Ni cerita hari pagi Ahad.  Rutin biasa.

 Roti Gardenia disapukan sos pasta ditabur oregano, disepah-sepahkan cendawan butang dan sosej, letakkan diatasnya cheese dan di bakar garing.  


 Training tae-kwon-do dari jam 8:00 am hingga ke 12:00 tengahari.  Harap my precious layak masuk sessi kenaikan talipinggang September nanti.  Dah 3 step tertinggal dari sahabat sekalian.

Tengahari, ada jemputan kahwin, jemputan kenduri menunaikan haji dan open house raya. Terimakasih banyak-banyak atas jemputan dan makanan yang lazat-lazat belaka.

(shhhh... nak pergi ke open house pun kena isi minyak gak ni)...


Apple pie hasil dari epal hijau yang dah hampir lisut.  Potong kecik-kecik masak dengan gula perang, letak kismis, secubit serbuk cinnamon, gaul sampai pekat.. dah jadi filling apple pie.


Pie crust resepi Chef Noraini memang sedap lah.  Masa panas ianya lembut dan rangup, bila sejuk pun masih lembut dan rangup.

Pie crust ni senang je nak buat.  Macam buat biskut raya.  Rasanya pun macam tart.  250g butter pukul dengan 100g gula, dah agak-agak kembangnya masukkan 1 biji telur, pukul lagi bagi sebati.  Lepas tu masukkan esen vanilla 1 sudu teh dan 2 sudu besar air.  Dah sebati masukkan 450g tepung gandum.  Uli sampai jadi doh dan tak melekat di tangan.  

Ada yang perap dulu adunan dalam petiais agak-agak 15 minit, tapi saya terus canai dan masukkan dalam bekas kaca tahan panas tu.  Kemaskan dan cucuk dengan garpu supaya bila bakar doh tidak menggelembung.  


Bakar 30 minit (separuh masak)

Sebelum prepare crust pie ni, kita buat dulu filling dia.  Ini cara saya membuat inti pai epal.

Ambil 6 biji epal hijau, buang kulitnya dan potong dadu masak dalam kuali dengan 150g gula castor atau gula perang pun boleh.  Masak sampai epal layu dan gula cair.  Campurkan sedikit kismis (kalau suka) dan sedikit serbuk kayu manis.  Oopss tadi lupa letak.. 1 sudu besar tepung jagung, cairkan dengan sedikit air.  Masuk last sekali ye.  Masak sampai pekat.



Bila crust dah siap bakar, apple filling dah sejuk, masukkan filling ke dalam crust, hias sesuka hati dan bakar semula sehingga masak.  Saya tutup semula isi pai dengan lebihan doh.


Pai lebih cantik dipotong kalau sudah sejuk.  Kalau masih panas dipotong, macam ni la rupanya.

Okelah, sampai berjumpa lagi.  Kita asyik melihat isu kenaikan harga minyak ini dari sudut negatif saja, apa kata kita alih pandangan kita dari sudut positif pulak.

Jumpa lagi semua!.


No comments:

Post a Comment