Sunday, September 22, 2013

SEMANGAT OH SEMANGAT

Salam Ahad

Dah lama saya tidak duduk di beranda rumah sambil mengupdate blog, bertemankan angin sepoi-sepoi bahasa menikmati petang, menghirup nescafe panas dan karipap pusing tak berapa nak menjadi saya baru buat petang tadi. Nyaman sangat.  Kalaulah hari-hari dapat begini kan...

Karipap pusing adik-adik di pejabat minta buatkan.  Gambar karipap pusing tak berapa jadi, tak yah tunjuk lah ye.

Ini yang itu hari punya

Minggu lepas, satu rumah rebah, satu rumah tak sihat.  Sepupu saya, Cikgu Azura positif denggi.  Sup ketam makanan ruji dialah sepanjang menginap di hotel ward hospital.  Oh ye!  Jus apple juga dikatakan boleh membantu menyembuhkan demam denggi.

Gambar-gambar sup ketam tak de pulak teringin nak ambil.  Tak sempat pun.  Cara buatnya pun campak-campak je.  Bawang merah, halia, serai, sedikit lada hitam dicampur semuanya.  Balik kerja terus bergegas menghantar sup ke ward. Penat memang penat tapi atas semangat kekeluargaan, kalau bukan kita siapa lagi?


Satu masa dulu, apam ni sangat popular.  My Precious suka jadi Sabtu petang bersemangatlah nak buat.  Apa istimewanya apam dot dot ni sampai kebanyakkan ibu-ibu suka buat?  Bagi saya, apam ni perlukan kombinasi inti yang sedap.  Di situlah letak keistimewaannya selain cantik.

Dari petang Sabtu hingga saat saya menaip entry ini, cuma dua tiga biji saja yang luak.  Yang lain masih tersusun cantik.  Yang cantik dan menarik tak semestinya LAKU ye tak?  Rasanya apam ini walaupun My Precious suka, tidak akan ada lagi ulang tayang.

Siapa nak resepi bolehlah email saya ye.  Bukan resepi yang diambil dari internet ye, ini resepi dari kelas Chef Noraini.

Bagaimanapun, sama seperti minggu-minggu yang lepas, Sabtu atau Ahad sama saja bagi ibu-ibu seperti saya.  Bangun masih di waktu yang sama pada hari-hari bekerja.  Cuma kesibukan awal pagi itu agak berkurangan dari hari bekerja.  Tahu-tahu dah habis cuti 2 hari dan esok kena prepare diri untuk bekerja.  Kata nak relax!  Rasanya tak de kot.  

Pagi Ahad minggu ini, tiada bezanya dari hari-hari biasa.  Menyiapkan sarapan sebelum My Precious melangkah ke dewan untuk sessi ujian kenaikan talipinggang yang bermula seawal 7:30 pagi.

 Tak fokus atau cuma menghilangkan tense sebelum sesi bermula.

Grand Master C.K. Leow

Jati diri dan keyakinan perlu dipupuk dari kecil. Tisya dan Alin, good luck girls.


 Saya selalu risau My Precious melakukan ujian gerak taegeuk berseorangan dan kerisauan menjadi kenyataan hari ini.

 Semangat Boy!!!!...


 Fokus!


Berseorangan menunjukkan gerak taegeuk di hadapan Grand Master.  Alhamdulillah, lancar.


Self defense dibantu oleh Senior Saufi.  Sangat tangkas anak kecil bernama Saufi ini.


Sessi kelayakan mendapat talipinggang merah hitam, juga dilakukan berseorangan oleh calon ini.  Terus terang, bergenang airmata saya melihat aksi tae-geuk, self-defense dan memecahkan papan oleh si kecil ini.  SEMANGAT! SEMANGAT sangat...


Habis sessi grading, kami bergegas ke sekolah My Precious sebab ada Temasya Sukan Tahunan.  Sepatutnya My Precious join team sukaneka untuk rumah Merah tapi tak sempat.  So kita bagi semangat je lah pada yang lain.

Okelah, walaupun saya tidak pernah rasa rehat cuti hujung minggu, saya tetap enjoy dan bersyukur atas semua rezeki yang Allah swt berikan.  Selagi kaki mampu melangkah, selagi badan masih larat bangun, selagi boleh bekerja, semua ini akan diteruskan, in sha Allah.

Jumpa lagi semua.

  


2 comments:

  1. Replies
    1. McK alhamdulillah walau pinjaman dan bersifat sementara. My Precious berjaya melangkah ke grade 4.

      Delete