Tuesday, February 16, 2016

YANG ITU... YANG INI.. MACAM-MACAM

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, bengkak kat bawah telinga boy dah baik. Terimakasih tips dan doa.  Hari ni follow up check up dengan Dr. Syikin di Hospital Uitm. Bukan main happy boy dapat satu hari lagi cuti sakit.

Hari ini panas berdenting. Habis setengah hari di hospital. Memang ramai sungguh. Cuaca panas hujan panas hujan buat badan jadi tak sihat.  Dah pukul 1 lebih baru selesai.

Bila kita drive patut letak phone di tempat yang senang capai. Phone dalam handbag, letak pulak di bawah sit. Sekarang ramai penjenayah, handbag kena sorok sikit. Bila phone berdering ada call masuk, aduhai.. jenuh nak mencapai phone dalam handbag. Terpaksa cari tempat selamat untuk  berhenti.


Berhenti pulak kat gerai jual coffee ala ala Gloria Jeans atau Star Buck boleh melegakan tekak. Tapi ni bumiputra punya. Support la Kopi Lanun atau Pirate Coffee ni.


Macam-macam flavor ada. Sesiapa yang lalu di jalan industri Sg Buluh boleh lah singgah. Boy pilih mocca caramel. Macam biasa boy suka bagi suggestion. Kali ni dia minta kakak owner tu tambah pirate donut dan pirate churros untuk kudapan pulak. Sampai lupa kakak nak ambil duit dengar explaination boy.


Cantik usahawan ini. Lunch hour dia turun dari office tempat dia kerja dan pantau pekerja. Sorang pekerja loghat Terengganunya pekat sungguh. Seronok borak dengan orang bersemangat tinggi.


Dalam perjalanan balik sepanjang jalan Sg Buluh Dalam, dulu lokasi Hospital Kusta banyak betul nursery. Sebenarnya banyak nursery tu kepunyaan bekas pesakit kusta yang sudah sembuh. Kalau di Jalan Hospital untuk kaum berbangsa Cina dan di Kampung Melayu Sg Buluh pulak untuk orang Melayu. Sebab diasingkan, tak pasti. Banyak cerita tentang tempat ini sebenarnya. 

Teringin nak berhenti tengok-tengok bunga untuk program mini garden belakang bilik boy tapi cuaca memang panas ting ting dan dah lewat untuk solat Zohor. 


Boy dari pagi tak makan food yang betul, cuma makan ringan, jagung dan roti.  Petang, boy ajak ke Tasik Biru.  Apa yang ada di Tasik Biru ni?


Dekat sini ada satu gerai makanan jual kueteaw banjir dan kueteaw Tsunami. Memang banjir dengan seafood. Kalau Tsunami memang tsunamilah pinggan dengan udang dan ketam. Harga pun berpatutan. 

Yang boy makan tu kueteaw special. Selalunya udang lebih banyak. Tapi hari ni supply udang tak sampai sebab supplier masih cuti Tahun Baru Cina.


Ini sekumpulan pencinta sukan kapalterbang kawalan jauh dan drone. Istimewanya kapalterbang mini mereka ni boleh hover atas air.


Kata bro ni kos untuk sukan ni taklah mahal. First impression bila tengok peralatan memang macam mahal sangat tapi sebenarnya tidak. Bergantung pada kita anggaran kos yang kita mampu. Samada kita nak besar atau kecil. Macam yang bro ni tunjuk kosnya tak sampai rm100. Cuma alat kawalan jauh nya yang mahal sikit. Apapun kosnya tak lebih rm300.00

Mereka ni sedang dalam usaha untuk mengetengahkan sukan kapalterbang kawalan jauh atau RC Airplane ni kepada orang ramai.


Untuk mengendalikan kapalterbang atas air tidak semudah di darat. Untuk beginner boleh berlatih guna alat simulator atau virtual training. Dah okay dan confident boleh alih ke field sebenar.

Menarikkan. 

 Yang berminat boleh email saya untuk contact number kelab RC ni. Saya tak berani nak publish phone number di sini.


Dah Maghrib, jomlah balik.

Hidup ini tak selamanya. Alfatihah untuk sahabat yang lebih dulu dipanggil Ilahi.

Sampai sini dulu. Jumpa lagi.

Wassalam.

6 comments:

  1. Catatan seharian yang penuh - itu yang kadangkala membuatkan kita tidak sedar masa berlari terlalu pantas... :)

    ReplyDelete
  2. Byk tempat ko pergi dlm sehari waktu panas berdenting ni beb...mak aku cukup suka kalau ajak g nursery bunga tu beb...kdg sampai 2x aku dtg angkut pasu dan bunga dia beli...bukan bunga jer..sekali dgn pokok kedondong...limau kasturi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eye_nee geng.. biasala kulu kilir dengan boy.. jarang mak mak kita tak suka bunga.

      Delete
  3. Pirate Coffee! sangat creative ya....nampak macam serupa tapi tak sama :)

    ReplyDelete