Thursday, December 29, 2011

DONUT MUDAH - RESEPI

Catatan 25hb Disember, 2011

Bosannya cuti Krismas.  So buat donut mudah ni.  Resepi dari Facebook Mak Long Homemade.  Donut saya ni bentuknya kurang 'perfect', agaknya sebab guna muncung gelas dan bulat dalamnya saya guna tutup botol mineral water.  Ringan dan sedap.  Resepi di bawah :-


Bahan-bahan

Bahan A
1/2 paket yis (mauripan)
1 1/2 cawan air suam (saya kurangkan jadi 1 cawan)
Secubit garam

Bahan B

500g tepung gandum
1/2 cawan minyak masak atau marjerin cair
2 sudu besar shortening
1 biji telur (dipukul sedikit)

Cara Mengadun
1.  Campur semua bahan A dalam mangkuk besar dan biarkan 15-20 minit. 
2.  Bila campuran A mula berbuih dan mengembang masukkan bahan B ke dalam mangkuk bahan A dan uli sehingga tidak melekat di tangan.
3.   Terap donut menggunakan acuan donut (saya guna muncung gelas dan bahagian tengahnya saya guna penutup botol mineral water)
4.  Perap lagi selamat 10 minit
5.  Goreng dalam minyak yang sederhana panas
6.  Sesudah sejuk, gaulkan dengan gula halus

 Siap untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment