Tuesday, January 3, 2012

MINI BURGER - RESEPI

Catatan Sabtu, 31hb Disember 2011

Hari Rabu depan, si bujang saya akan memulakan sessi persekolahan dalam Tahun 1. Ibu mana yang tidak risau melepaskan anak yang kita rasa masih kecil berseorangan di sekolah.  Maklum anak saya tunggal.  Paling saya risau tentang makan.  Jadi, saya prepare patty burger yang senang digoreng penjaga sebelum anak saya ke sekolah untuk bekalan. Kebetulan di Facebook Penyu Lawa baru memaparkan burger buatannya, walau mini burger saya tidak secantik burger buatan Penyu Lawa, rasanya tetap umpphh.. Resepi burger patty saya ambil dari Chef Anis dan resepi bun saya ambil dari jintanmanis (kalau tak silap).  Lebihan burger boleh dikerasbekukan.  Cubalah..


RESEPI BURGER PATTY

Bahan-bahan

400g daging cincang
1 labu bawang besar
1 labu bawang kuning
1 biji bawang putih
1 st paprika
6 sb sos tomato
6 sb sos bbq
1 biji telur

Cara-cara

1.  Tumis semua bawang sehingga naik bau
2.  Letakkan paprika, sos tomato dan sos bbq
3.  Goreng sehingga masak
4.  Angkat dan sejukkan
5.  Masukkan daging cincang didalam mangkuk sederhana besar
6.  Campurkan telur dan gaul sehingga sebati
7.  Sebatikan bahan tumis tadi ke dalam campuran telur dan daging cincang
8.  Masukkan serbuk roti sedikit demi sedikit
9.  Gaul sebati dan bentukkan patty mengikut kemahuan anda
10.  Goreng dengan sedikit minyak
11.  Sedia untuk diletakkan didalam roti

Hah! Tengok... siap untuk dimakan... 


Roti nampak macam topi alien pun ada.. kahkah...

No comments:

Post a Comment