Wednesday, February 1, 2012

KARIPAP ROTI PRATA - BENTO

Catatan Selasa, 1 Februari 2012

Setiap hari perkara pertama yang akan bermain di fikiran saya bila sampai di rumah ialah menu untuk snek anak waktu recess di sekolah.  Memandangkan anak saya bersekolah di sessi petang, susah juga menyusun jadual menu, saya perlu menyediakannya seawal 5 pagi untuk dimakan pada jam 3:00 petang nanti.  Makanan haruslah yang tidak cepat basi.  Tiada sayur mentah (anak saya menggemari karet, tomato dan timun dimakan mentah), makanan perlu digoreng garing dan mudah disediakan (mengambil masa kurang 20 minit untuk menyediakannya).

Lepas membuat timbangtara seadilnya, hari ini saya mengediakan karipap roti prata.  Saya guna roti prata segera jenama KAWAN pedas dan bawang putih.  Intinya menggunakan kentang dan burger daging Ramly (resepi saya ambil dari blog masakan popular Mat Gebu, terimakasih Encik Mat Gebu atas resepi yang enak ini).


RESEPI KARIPAP ROTI PRATA

Bahan Inti

1 biji kentang sederhana besar, didadu dan direbus hingga empuk (toskan airnya)
1 biji bawang besar, didadu kecil
2 ulas bawang kecil, dicincang halus
1 keping daging burger Ramly
1/2 camca besar cili kisar
1/2 camca besar tomato puree (saya guna buah tomato)
1 camca besar rempah kari daging
1/2 cawan air
Garam dan gula secukupnya
1 pokok daun sup, dihiris halus (saya tidak masukkan)
2 camca besar kacang pis (saya tidak masukkan sebab anak tak suka kacang pis)

BAHAN-BAHAN LAIN

2 keping roti prata instant
1 biji telur dipukul sedikit untuk disapu
Sedikit serbuk lada hitam (saya tak letak sebab tak de)

CARA MEMBUAT

1.  Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang besar dan putih hingga naik baunya.
2.  Masukkan cili kisar, rempah kari dan tomato puree, tumis hingga garing
3.  Masukkan daging burger yang telah dihancurkan, bersama air dan biarkan sehingga daging masak
4.  Bila mendidih, letakkan garam dan gula
5.  Campurkan kentang yang telah direbus tadi dan kacang pis ke dalam masakan
6.  Goreng hingga garing dan tutup api
7.  Gaulkan daun sup dan biarkan sejuk

8.  Masukkan inti kedalam roti prata, lipas dua dan klimkan dihujungnya.  Cucuk cucuk dengan garfu dan sapukan telur di atasnya.
9.  Bakar didalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 25 minit atau hingga masak dengan suhu 180 C
10.  Setelah masak dan garing, sejukkan atas redai.

Sedap dan mungkin akan diulang lagi... SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment