Saturday, January 12, 2013

PUTIK

Salam Sabtu.  Semoga semua dalam keadaan yang baik untuk mengisi hari kualiti bersama keluarga tersayang.

Ustazah kata sakit dan penat adalah ujian Allah.  Makanya saya redha dari balik kerja hari Jumaat dan sepagi Sabtu terbaring di atas katil melayan kepala yang sakit.  Migrain ubatnya lelap.  





















Sebab satu pagi berbaring, larat tak larat bangun juga mencuci baj uniform sekolah Muaz dengan tangan, puas hati bila jemur baju putih melepak, dah tu hantar dan ambil Muaz dari kelas Qiraati, ilmu Allah tak boleh diabaikan, makanya, petang ni saya ambil keputusan tak balik rumah lepas hantar Muaz ke kelas Tae kwon do.


Saya duduk lepak bawah pokok dan menulis blog ini sambil makan apam balik nipis.

Perhati dari jauh budak-budak ni training, teringin pulak nak join tae kwon do.  Selain sihat boleh gak pakai waktu-waktu terdesak.  Tak dapat bayang di usia seperti ini nak menendang dan melompat.

Baru nak snap, wira-wira kecil ni dah bersurai

Wira yang duduk sebelah kiri, Rudy namanya baru terima anugerah pelajar termuda memegang talipinggang hijau. Anak kecil ini baru berusia 5 tahun. Mana tau si kecil ini bakal mewarnai sukan Tae-Kwon-Do tanahair satu hari nanti.  Sir Vijay dari Pro-Sport memang sudah banyak melahirkan ahli-ahli sukan terbaik tae-kwon-do.  Syabas!

 Walau anak orang saya tetap bangga.  


Sebelum ke kelas Qiraati, ada perkara menarik perhatian saya.  Pasu-pasu kecil tertanam pokok-pokok cili sedang membesar.  Betullah kajian mengatakan budak seusia Muaz sukakan tanaman.  Ke mana tumpah kuah kalau tak ke nasi.  Mak tanam orkid, cucu tanam sayuran. 

Makan cili tanam sendiri la pulak lepas ni

Masak lemak cili padi bes gak

Selain cili, bujang saya tanam pokok bunga ni, Magnolia tak silap

Dah berputik, tak lama lagi keluar bunga




ini pokok  bunga matahari kata Muaz


Gembur, siram, baja pokok jadi segar dan subur.  Gembur, siram dan baja hati supaya sentiasa ada putik baru dalam kehidupan kita.  Maafkan semua sahabat kita sebelum tidur malam ini supaya putik baru subur dalam hati kita.

Teringat seorang teman yang selalu order kek pelangi dari saya.  Bila beberapa kali tempahannya saya tolak, rupanya dia marah dan kemarahannya telah menjadikan dia berusaha dan sekarang boleh membakar kek dengan sempurna.  Alhamdullillah, saya gembira.  Saya memohon maaf kalau masa berurusan ada kata-kata yang saya anggap gurauan tetapi  dianggap sensitif pula.

 Cuma saya ingin mengingatkan tidak semua orang dalam muka bumi ini mempunyai kehidupan yang mudah, walaupun masa 24 jam yang Allah beri sama.  Ujian dan rezeki yang Allah berikan kepada umatnya tidak sama.  Jadi fahamilah bila saya menolak tempahan, adalah sebab musababnya.

Dah malam, esok rutin saya bermula jam 6 pagi.  Rasanya eloklah saya lelapkan mata dan memaafkan semua insan yang saya kenali.

Jumpa lagi!


No comments:

Post a Comment