Tuesday, November 26, 2013

ANAKANDA MASUK JAWI

Salam sahabat

Lama dah tak bersama.  Semoga sahabat semua sihat sejahtera di bawah lindungan Allah swt.   

Minggu kedua cuti sekolah, my one and only precious son masuk jawi.  Atas permintaan dia sendiri.  Tiada paksaan dan tiada suruhan ajakan sebab rasanya dia masih muda sangat, baru 8 tahun, manja dan tak tahan sakit. Luka sikit pun dah tak mau mandi, inikan pula nak berkhatan kan..  

Sejak hari pertama dia menyatakan hasratnya, saya dah mula pening nak pilih kaedah yang mana satu, yang paling selamat, yang paling tak menyakitkan.

Maka bermulalah 'penjelajahan' dari satu klinik ke satu klinik dari satu hospital ke satu hospital mencari yang terbaik.  Dari semurah rm50 hingga ke semahal rm3,000 plus plus lagi.

Ada beberapa kaedah khatan dan yang termutakhir ialah menggunakan alat dinamakan Alisklamp.  Risikonya cuma sakit ketika menanggalkan alat alisklamp ini sekiranya luka khatan tidak dijaga betul.  Kalau jaga baik, tidak bengkak atau bentan, proses membukanya cuma 5 hingga 10 minit, berbanding dengan kaedah lain yang risikonya menakutkan.


My Precious sebelum berangkat ke klinik... Ceria!!!

Menunggu giliran untuk dipanggil.  Pukul 10:10am 24 November 2013 my precious dipanggil ke dalam.  Beberapa minit kemudian terdengan jeritan 'sakit....'.  Cuma Babah dan Pagong je yang masuk temankan dia didalam bilik tu.  Ibu duduk luar berdoa tak putus.

Selesai.  Rilex berjalan keluar.  Alhamdulillah.

Sebelum tarikh berkhatan, kami adakan majlis doa selamat kecil.  Alhamdulillah rezeki My Precious, cuaca yang hujan diwaktu petang atau awal malam sejak beberapa minggu lepas, menjadi baik dan tenang tanpa hujan atau angin kuat.


Door gift saya sediakan cuma 50 pax.  Dalamnya saya isikan bunga telur, surah Yassin, cheese tartlet dan kacang tumbuk dalam bekas.  Untuk anak-anak pula Vanilla Lava Cheese Cake saiz mini.  Ramai yang suka cake ini.

Cheese Cake Lava dengan parutan cheddar di atasnya

Maaflah kepada jamaah yang tidak dapat door gift ni memandangkan tetamu diluar jangkaan.

Rezeki My Precious juga, kami jangkakan jemaah yang bakal hadir cuma 30 orang, tetapi yang hadir memang diluar jangkaan.  Kecut perut ibu, takut makanan tak cukup, tapi alhamdulillah.. cukup... tak lebih, tak kurang.  Apapun contingency plan tetap diatur melihat tetamu yang hadir ramai.



Apapun, alhamdulillah, semuanya telah selamat dan syukur ke hadrat Ilahi atas rezeki yang tidak disangka-sangka ini. 

Antara yang hadir.  Gambar kredit Masjid Al-Islahiah, Kuang.

Amin... Amin...

Next entry saya cuba upload makanan selama berpantang, in sha Allah.




2 comments:

  1. Assalamualaikum...

    wah muaz...dh besar dah...selamat masuk jawi.
    mcm ank akk yg bongsu pn mintak berkhatan umur 7 thn...doktor tak buat sbb bdn dia agak kurus pas tu umur 8 thn baru buat...tu pun tak sabar2 nak berkhatan...lambat baik selama 3 minggu sbb dia lasak...13 tahun mintak duduk asrama...skrg umur 14 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam kak Saridah.. haaa... tak sangka.. dia kan manja.. tapi kuat sebenarnya... alhamdulillah.. dah selamat...

      Delete