Wednesday, November 6, 2013

JANJI DITEPATI - RESEPI HEH!

Salam

Hari ini 2 Muharram.  Doa saya semoga kita istiqomah dalam menjalankan ibadah samada yang sunat mahupun yang wajib.  Semoga tahun baru ini membawa seribu rahmah dan hijrah kita dari baik menjadi yang lebih baik.  Dari berjaya menjadi lebih berjaya, in sha Allah.

November tahun  ini bolehlah dikatakan bulan sejuk.  Cerah di waktu pagi dan hujan mencurah-curah turunnya bila petang.  Alhamdulillah, rahmat Allah. 


Semalam... errr... hari ni sebenarnya.. saya berjanji pada jam 1:00 pagi, 2 Muharram sebelum melelapkan mata beberapa jam sebelum subuh.

Janji saya resepi kek Pisang berkeju dan sos butterscotch.  Mudah saja membuatnya, rasanya pulak sedap, sangat 'rich', dan ada manis-manis karamel kan.

Sebiji kek bersaiz 8" saya bawa untuk sahabat-sahabat di pejabat.  Sosnya saya biarkan cair supaya bila disapu di atas kek, boleh meresap dan sebati dengan kek pisang

Kek pisang ini pembuatannya sangat mudah dan yang penting sedap.  Boleh juga guna apa juga resepi kek pisang selain dari resepi di bawah.

3 biji telur disatukan dengan 150g gula dan 1 sudu teh ovellette, diadun didalam mixer sehingga kembang.

Masukkan 150g pisang dilenyek dan 180g tepung gandum atau tepung kek yang diayak bersama 1 st Soda B dan 1st Baking powder.  Sedap kalau guna pisang lemak manis dan tidak mengandungi banyak air seperti pisang emas atau rastali.   Pukul sebati.

Perlahankan kelajuan mixer dan tambahkan 180 ml minyak jagung atau butter cair ke dalam adunan.

Akhir sekali masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar sehingga masak.


Sebelum kita mengadun frosting cream cheese, sediakan dahulu 3/4 cawan gula perang bersama 2 1/2 sudu besar butter dan 2/3 cawan thick cream.  Campur semua bahan dalam periuk, dikacau atas api perlahan sampai butter cair. Biarkan mendidih sebentar.  Lebih lama dididih lebih pekat sosnya nanti.  Sejukkan.

Saya guna 250g cream cheese jenama Philadelphia.. boleh je kalau nak guna mascarpone tapi RM nye lah yang tak larat kan.  Mahal.  

Cream cheese tu diputar bersama 60g icing sugar yang diayak.  Bila dah sedikit kembang dan tidak berketul masukkan 30g UHT whipping cream.  Kalau tengok adunan kental dan mahukan frosting yang lebih lembut tambahkan whipping cream sedikit demi sedikit sehingga dapat consistency yang kita mahukan.

Semua sudah ada, keknya, frosting kejunya dan sos butterscotchnya, bolehlah disatukan menjadi sebiji kek yang sedap dan menarik.  Caranya mudah

1.  belah dua kek atau bahagi adunan kek kepada 2 bahagian dan bakar di dalam tin kek berlainan
2.  Sapukan sos di atas kek pertama, diikuti dengan frosting keju
3.  Lapiskan kek kedua dan letakkan frosting keju di atasnya, seterusnya disiram sos butterscotch

faham ke tu?  rasanya tak de masalahkan..

Dah boleh potong dan hidang..








1 comment:

  1. TQ TQ, makcik dok tunggu resepi la...mcm bessttt jer mcm besttt jer :))

    ReplyDelete