Saturday, February 27, 2016

DENGGI, KOPI DAN SEMANGAT

Assalamualaikum wbt

Musim nyamuk aedes menyerang. Rumah kami dua orang tumbang, cikgu Zura dan along. Along terpaksa masuk hospital positif denggi.  Di wad dia tak risau diri dia tapi risau emak yang tinggal di rumah.


 Seminggu di wad dan dirawat pegawai perubatan handsome ni, Dr. Amir Halim nama kat name tag tersemat di talileher. Doktor handsome camni cepat sikit baiknya, kan.  Entah anak siapalah Dr Amir ni. Mesti parents dia bangga. Saya yang perhati dia merawat alongpun bangga. Kerjaya yang pahalanya berpanjangan sehingga ke alam barzakh. Salute you doc. Moga boy ikut jejak langkah doc mencari kerjaya yang pahalanya berterusan dan tidak putus. Aamin.


Seminggu di wad, kami usahalah buat sup ketam, air jambu batu, air hundred plus dan jus betik. Hasilnya kencing manis along mencanak naik. Penyudahnya along cuma minum air kosong sebanyak mungkin sampailah along discaj. Pesan doktor handsome walau kat rumah kena minum juga sampai betul-betul sembuh.

Alhamdulillah, semua dah kembali normal. Kawasan rumahpun dah difogging dan diperiksa pegawai kesihatan. Cek semua clear, takde air yang bertakung, takde jentik-jentik. Kalau ada kena kompaunla kita.

Fogging ni bukan takat nyamuk mati, lalat pun hilang. Senang sikit hati bila meja makan bebas lalat. 


Sekarang ni stall kecil macam ni tumbuh macam cendawan lepas hujan. Semua orangpun faham keadaan ekonomi kita sekarang. Ekonomi teruk, itulah puncanya. Apapun, seronok bila lebih ramai Melayu berniaga sekarang.


Minggu lepas, saya ada cerita pasal Pirate Coffee, hari ni Coffee Beh pulak. Rasanya lebih kurang sama saja cuma Pirate Coffee lebih pekat dan berkrim.

Tapi ceritanya di sini, bukanlah sedap tak sedapnya kopi ni tapi sipenjual kopi itu. Istimewanya sipenjual kopi ni baru berusia 16 tahun dan masih belajar di sekolah menengah sekitar Sg Buluh, Selangor. Budak-budak lain sibuk dengan gadget dan sebagainya, mereka sudah menjana income ya.

Mereka memang suka berniaga. Sabtu dan Ahad full time dan waktu sekolah, sesudah habis homework mereka bukak gerai pada waktu petang. 


Hari ini kita tengok mereka berniaga kopi, suatu hari nanti tidak memeranjatkan mereka boleh berjaya dalam bidang perniagaan yang lebih besar dan lebih mantap cabarannya. Suka tengok semangat dan jatidiri mereka. Anak-anak Melayu patut contohi mereka ni.

Kalau dah berjaya nanti, jangan lupa tanggungjawab sebagai pengikut Muhammad saw. Setiap rezeki yang masuk ke poket kita ada bahagiannya untuk yang susah dan tak berdaya. Peringatan untuk diri sendiri jugak ni.

Semoga boy juga punya semangat kental macam mereka ni. Usaha menjana pendapatan sendiri tak mengharapkan ibu bapa. Anak siapalah mereka ni. Sejuk perut ibu yang mengandung 9 bulan.


Cantik tempat ni kan. Krew Jejak Rasul sudah sampai ke Kundiawa, Papua New Guinea. Tak pernah terlintas PNG sebuah negara ysng Subhanallah cantik pemandangannya. Minggu depan kembara ke Fiji pula. Doakan keselamatan dan dipermudahkan Allah swt.

Dan...


Krew Bersamamu berkelana ke Mekah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah membawa ahli keluarga Bersamamu yang bertuah terpilih menunaikan umrah.  Sudahpun berangkat pada 26 Mac Februari yang lalu.

Kepada peneraju Bersamamu Umrah 2016,  Mazlin Nordin, Faizal Murad dan Zahir Ramli semoga dipermudahkan Allah swt usaha kalian membantu menggembirakan mereka yang susah. Selamat pergi dan kembali. Jangan lupa bawak gelang Mekah balik ye. 

Ok sampai sini dulu. Jumpa lagi, in sha Allah.

6 comments:

  1. LA NI MUSIM KERING N RAMAI YG DISERANG DENGGI RISAU SUNGGUH SBB DENGGI NI HINGGA KE PRINGKAT XBOLEH DIRAWAT LAGI...SYUKUR ALHAMDULILLAH AHLI KELUARGA OZ DH SEMBUH SEDIAKALA...SUKAHATI MELIHAT RAMAI PERSERTA BERSAMAMU TV3 YG DIBAWA MENUNAIKAN UMRAH SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN SEMUA URUSAN DI SANA SELAMAT PERGI N KEMBALI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya kak PI sangat merisaukan. Aamin.. semoga dipermudahkan..

      Delete
  2. Seronoknya dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci (terperanjat kakcik tengok mereka berlepas pada 26 MAC, ingatkan kakcik buka catatan lama...hehehe)

    Alhamdulillah, syukur mereka yang sakit telah pun sihat semula. Risau pula baca, nak sembuhkan denggi, kencing manis pula meningkat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakcik.. Kesilapan saya.. bukan 26 Mac tetapi 26 Februari.. Terimakasih menegur Kakcik.

      Delete
  3. Risau kalau bercakap tentang denggi ni. Dulu-dulu sebab selalu aje takda air, saya borong segala tong air yang dapat. Sekarang ni penuhlah berisi air. Nak dibiarkan kosong rasa sayang pulak dan makan ruang di rumah. Tapi sejak denggi menjadi-jadi ni, tak sanggup saya nak simpan air banyak-banyak. Takut jadi tempat nyamuk aedes membiak pulak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mummydearie... bail cek selalu.. kompaun tinggi!

      Delete