Monday, February 13, 2012

MURTABAK MEE SEGERA - RESEPI BENTO

Murtabak Mee Segera..... sesuai untuk makan pagi atau petang.  Untuk Bento anak pun sesuai.  Yang penting MUDAH, CEPAT dan SEDAP.  Saya jarang menyediakan makanan segera untuk anak saya.  Sekali sekala mencuba apa salahnya kan.  So, saya 'decide' Murtabak Mee Segera Kari ini untuk Bento anak saya kali ini.


MURTABAK MEE SEGERA
Resepi asal Oleh Encik Mat Gebu
** saya tidak menyalin resepi asal Mat Gebu, so resepi kat bawah ni telah di'simplify'kan mengikut bahan yang saya ingat.

Bahan-Bahan

Satu paket mee segera perasa kari
200g daging kisar (saya guna daging burger sebab daging kisar tak de)
1 labu bawang besar
2 biji bawang putih
Serbuk lada hitam
2 biji telur
2 biji cili merah
1 paket serbuk perencah kari
Daun sup

 
Cara Menyediakan

Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu, masukkan daging kisar (burger) dan goreng sehingga masak.  Masukkan perencah kari, serbuk lada hitam dan cili potong.  Tutup api dan masukkan daun sup.  Dalam mangkuk yang lain pecahkan telur dan kocak hingga sedikit kembang.  Campurkan mee segera yang telah direbus terlebih dahulu dengan bahan tumis daging tadi.  Curahkan telur ke dalam mee segera dan goreng guna non stick pan sehingga masak. 

**Kalau inginkan murtabak yang kecil, mengikut resepi blogger masakan tersohor, ENCIK MAT GEBU, bahagikan mee kepada 2 bahagian, ambil sebahagian mee, letakkan setengah dari bahan  daging yang telah digoreng tadi dan campurkan dengan sebiji telur yang telah dipukul sedikit.  Kemudian digoreng.

SENANG kan...

2 comments:

  1. Wahhhh...mesti sedapkan..nanti nak try la. Tksh share resepi nih.

    ReplyDelete
  2. pasni try wat arr... :3...mnx2 jdi lha ^,^v

    ReplyDelete