Sunday, May 20, 2012

SAYANG...SAYANG ANAKKU SAYANG

Assalamualaikum dan Salam Ahad

Petang tadi saya terjumpa sarang burung yang letaknya betul-betul di tepi beranda rumah.  Dalam rimbunan pokok bunga kertas tot, bunganya campuran putih dan pink.  Dah lama nampak dua ekor burung berulang pergi dan balik ke pokok bunga kertas tu.

Jengok punya jengok... ada sarang burung dan dua biji telur dalam sarang itu.  Patutlah... sang burung membina sarang untuk tetaskan telurnya.  Burung ni pun pernah sesat masuk bilik saya.  Susah nak keluarkan.

Bila saya snap gambar di bawah, sang burung bising.. cip cip cip.. agaknya menyumpah saya yang mengacau sarangnya.  Mesti dia takut saya apa-apakan telurnya.

Sang burung terbang saat saya mengambil gambar ini

Ada dua biji telur dalam sarang ini

Kalau nak ikut logik akal fikiran, burung mana ada hati dan perasaan, tapi kuasa Allah swt burung walaupun binatang ada sifat kasih-sayang.

Manusia pula yang sebaliknya.  Banyak kes SITANGGANG akhir zaman ini.   Asalkan ibu gelandangan yang suisnya rosakpun sayangkan anaknya (kejadian berlaku di negeri Cina.. saya lupa baca di blog mana).

Kepada anak-anak yang kurang rasa sayangnya kepada kedua ibu bapa, yang mana menuduh itu dan ini kepada ibu atau bapanya, yang tidak berperikemanusiaan kepada insan yang membawa kita ke dunia ini, yang tidak memperdulikan kebajikan ibu dan ayahnya,  pulanglah ke pangkal jalan.  Sesungguhnya balasan yang MAHA hebat dijanjikan ALLAH swt kepada mereka ini.  Insaflah wahai anak. Sekali si ibu atau si ayah mengangkat tangan menadah kepada Maha Pencipta, ditakuti kehidupan kita di dunia ini tidak tenteram apatah lagi di akhirat kelak.

Tiada ibu di dunia ini yang tidak sayangkan anak-anaknya.

Wallahualam.

NOTA : Baru ternampak... Terimakasih kepada YATI yang datang melawat blog saya dan menjadi follower.  

No comments:

Post a Comment