Thursday, August 23, 2012

SYAWAL MENJENGUK LAGI

Salam Syawal.  Hari ini baru berkesempatan membersihkan sawang di blog saya ni.  Lebih sebulan tak datang sini.  Maaf kepada yang menanti cerita terbaru (eh ada ke yang menanti)?

Sepanjang Ramadan sentiasa sibuk dengan tugasan di pejabat selain menyiapkan tempahan biskut coklat cip.  Alhamdulillah, dengan izinNya semua tugasan dapat disempurnakan dengan sebaik mungkin.  Harap semua berpuashati dan tak serik menempah lagi.  Minggu ni juga dah mula membakar biskut lagi.  Terimakasih banyak-banyak.
 
 
Alhamdulillah....selesai order kawan-kawan

Sebenarnya terlalu banyak aktiviti sepanjang Ramadan.   Ustaz-ustaz dijemput untuk mengimarahkan surau Sri Pentas dengan berkongsi ilmu agama.  Majlis berbuka puasa Primeworks pun ada juga.  Tapi yang ni saya tak join, almaklum berbuka puasa bersama keluarga lebih utama.  Tak lupa juga majlis tadarus al-quran, yang ni pun saya tak dapat nak join sebab diadakan di sebelah petang selepas waktu pejabat.  Di akhir Ramadan pula, kami dapat daging dengan harga yang sangat murah.  Terimakasihlah pada TV3. 

Bercakap pasal biskut raya pulak, tahun ini saya cuma sempat menyediakan 3 jenis biskut saja, biskut cornflakes madu, biskut rocher malaysia yang sangat sedap dan biskut tat nenas seri nona.  InsyaAllah saya akan syer resepi ROCHER MALAYSIA dalam entri selepas ini. 
 
Biskut Rocher Malaysia belum disalut coklat

Setiap kali raya, macam tak sempurna tanpa kek dam, kek pelangi yang sangat wangi dan kek marble coklat.  Semuanya perlu ada sebagai penyeri meja.  Selain itu, saya juga sedaya upaya menyiapkan kek tiga tingkat yang Hajah Zalifah sebut dari tahun lepas untuk birthdaynya pada hariraya kedua.  Dengan masa yang sangat suntuk (almaklum perlu ke rumah mertua juga), saya buatkan kek karot untuk lapisan bawah, kek red velvet untuk lapis kedua dan kek pandan (memenuhi selera warga emas) untuk lapisan atas.  Dekonya sangat simple dengan tiang yang tidak sempurna.  Hai, dah jadi macam kek pengantin pulak ye. Tapi.. takpelah, yang penting mak happy bersama sepupu-sepupunya dan anak-anak buah yang sangat-sangat ramai menyerbu rumah saban Syawal kedua. Alhamdulillah, rendang 8 kilo selesai bersama-sama lontong, lemang, nasi minyak dan lauk pauknya. 
 
Kek Red Velvet untuk tier kedua for mom's birthday... HAPPY BIRTHDAY MOM... Lama giler tak buat kek-kek cenggini...
 
Hari ini dah Syawal kelima.  Rumah masih menerima kunjungan tetamu.  Di dapur bau kek pandan sangat wangi.  Saya nak buat jek lapis kastard pandan.  Esok, nak siapkan tempahan kukis, dan InsyaAllah kalau afa izinNya, shepard pie, kekcawan baldu merah dan kek marble coklat sebagai ole-ole rumah terbuka yang saya akan hadiri.

Selamat meraikan Aidilfitri, maaf zahir dan batin.  Semoga berjumpa lagi!

No comments:

Post a Comment