Sunday, January 13, 2013

MAKAN! MAKAN! MAKAN! BISMILLAH..


Salam Ahad.  Hari yang penuh dengan keberkatan.  Dari pagi hingga ke petang,  makanan melimpah-ruah.  Alhamdulillah rasa sangat dirahmati dan diberkati.

Alfatihah dan doa untuk Ayin, anak jiran yang baru saja pulang ke rumah lepas terlibat kemalangan yang menyebabkan kepalanya dibedah.

Cepat sembuh Ayin!.



Sangat-sangat bersyukur walau terbangun agak lewat pagi ni Along dah menyediakan hidangan pagi yang hebat, Pengat Durian dan Lempeng (memang dengar pelik, pengat durian pagi-pagi ye).  Bila dah bangun lambat, segala-gala jadual lari.  Dalam masa 1/2 jam saya harus siapkan Muaz untuk training tae-kwon-do.  Kena bagi makan sebab latihan hingga jam 12:00 tengahari.  

Alhamdulillah, Along juga dah siapkan nasi lemak dengan sambal tumis ikan bilis yang sangat lazat.  Terimakasih mak, turunkan resepi sambal tumis yang terbaik ini.  Terimakasih Along masak makanan yang sangat sedap.

Saya curi juga masa buat nasi goreng, Muaz suka.


Sejak minggu lepas, saya berkenalan dengan seorang lovely lady, Yani Sukardi yang anaknya sama-sama training tae-kwondo-do.  Sangat-sangat happy go lucky orangnya.  Kulitnya tegang sebab dia jual pil tegang wajah.  Kalau nak tegang boleh contact dia. Macam-macam cerita dia.  

Dapat lagi kasih sayang di sini.  Alhamdulillah atas segala kasih sayang yang dinikmati hari ini. 


Memang dah lama teringin nak buat kek.  Lama dah tak buat Continental Cake ala-ala Secret Receipe.  Sementara menunggu jam 12 tengahari nak pick-up Muaz, godek adunan kek span vanilla.

Alhamdulillah, babah Muaz hari ni offer diri untuk pick-up Muaz.  Dapatlah saya habiskan kek yang memang dah lama jadi idaman nak cuba.  Lepas masak makan tengahari, dan kek dah sejuk, ganache white chocolate pun dah tersedia, sayapun menyingsing lengan baju menyudahkan apa yang patut disudahkan.


Nampak tu?.. Walnut White Chocolate yang kaya rasa susu dihias dengan parutan coklat putih. 

Salutan ganachenya memang 'fail'.  Mungkin terlebih susu.  Kena tanya Pakar Coklat tanahair yang popular, Chef Amer ni. Bulan depan ada kelas dengan Chef tersohor ni.  Ada peluanglah nak korek rahsia resepi white chocolate ganache. 


Di Secret Receipe ada Chocolate Macadamia, di sini ada Walnut White Chocolate.  Dah walnut je yang ada, guna je lah.


Elok-elok siap je, cucu saya sampai.  Habis diet dia hari ni. 
"Sedap tak Nurul?"

Yang makan yang muda-muda je, Mak langsung tak usik, Along langsung tak pandang.  Mak dan along lebih suka kek pelangi klasik.



Along memang peminat pengat.  Petang pengat keladi pulak.  Walnut White Chocolate bertemu pengat keladi.. uuhh huhhh.. perlu banyak minum air suam lepas ni.

Saya sebenarnya memang suka dengan Cake Continental.  Selain guna fresh cream yang lebih sihat dari buttercream, rasanya juga lebih sedap.  Dah lama sungguh tak buat Fresh Fruit Cream, Mango Tango, Black Forest, Rich Peachy Cake, dan banyak lagilah.

Memang ada permintaan untuk supply kek-kek jenis ini ke Bakeri Resepi Mama milik Cikgu Su dan saya teruja untuk menerima.  Malangnya, masa saya lebih untuk Muaz yang sedang membesar dan perlu banyak perhatian.

Terimakasih Kak Su sebab percaya pada saya dan maaf kerana tak dapat memenuhi pelawaan Kak Su.

Matapun dah layu, hari pun dah lewat.  Izin saya undur diri malam ini.  Bersihkan hati supaya hari esok kita dapat mulakan dengan hati yang lapang dan tenang.

Wassalam.

4 comments:

  1. salam sejahtera....sdp tu mcm2 kek ada....wahhh ada pegat durian lg.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sheila. Akak suka kek tp famili tak berapa nak suka. Terimakasih stopby.

      Delete
  2. Assalam kak.. Bole share resepi mango tango x..

    ReplyDelete
    Replies
    1. In sha Allah. Emsik akak kat rozana@primeworks.com.my. Nanti akak balas atau tunggu entry terbaru in sha Allah.

      Delete