Saturday, December 19, 2015

ROTI! ROTI! ROTI!

Assalamualaikum w.b.t



Ilmu kalau tak digunakan dalam masa 40 hari akan hilang bersama angin lalu, pesan chef.

Memang betul sangat.

Pergi kursus kumpul sijil, letak dalam frame. Saya mengata diri sendiri ni.

2012 sudah mula menguli roti. Macam-macam jenis roti Chef Farid Bakeri Ria ajar, tak praktik akhirnya ilmu roti ibarat embun di hujung daun, bila matahari terbit, embun pun hilang.

2015, tahun baru dimulakan dengan ilmu roti lagi. Chef Zin dari MARDI ajar menyimpul, membentuk, menocang roti yang gebu dan sedap. Dari sponge dough ke straight dough. Cukup semua. Tambah lagi dengan ilmu buat donat ala Big Apple yang sedap. Oven pula rosak, tak boleh nak membakar. Lenyap lagi ilmu roti begitu begitu saja.

Lalu 2015 saya tutup dengan ilmu roti juga.  Alhamdulillah, refresh dan pelan-pelan ilmu roti masuk semula ke dalam hati.  Doakan saya istiqomah membuat roti untuk orang-orang yang saya sayang.

So, terapi minda hilang stress. Refresh! Refresh! Refresh!. Kelas santai, penyampaian jelas dan peserta awesome belaka.





Banyak tips meroti kali ni termasuklah tip doh yang dibekukan. Terimakasih atas ilmu. Hanya Allah yang dapat membalasnya.


Macam-macam jenis roti dalam gambar tu. Semuanya yummy. Omnomnom. Yang minat nak resepi boleh email saya. Cuma ilmu perlukan guru. Bukan resepi yang elok saja penting tapi cara dan ilmu itu pun sama pentingnya.


Betullah, banyak benda pasal roti dah lupa. Kalau doh elastik macam ni, dah ready untuk dibentuk. First time diajar doh elastik pada tahun 2012.

 Semoga Allah kurniakan kesihatan yang baik untuk saya supaya dapat meroti untuk famili. Aamin.


Roti sarang lebah. Popular sangat satu masa dulu. Tak pernah buat dan tak pernah rasa. Ramai yang kata sedap. Sebelum ni saya tak boleh komen sebab memang tak tahu rasanya. Now baru tau roti ni memang betul sedap dan nampaknya boy suka. In sha Allah ada lagi roti ni lepas ni.


Sos karamel campuran gula hangus, uht whipping cream dan butter. Barulah tau cara yang betul menyediakannya. Sedap sangat. 

Pada sahabat-sahabat roti yang baru kenal, kamu semua sangat awesome. Harap dapat jumpa lagi lain kali.


Ini adalah tend baru orang meniaga. Food truck, boleh niaga sana sini. Ingat dulu-dulu benggali roti jual toti dengan motor. Roti dipotong di depan kita. Best sangat rasanya roti tu waktu tu. Makan dengan kaya yang benggali roti jual. Sedap sangat.

Roti benggali era baru. Yang putih ada yang hitam pun ada.  Pilihan roti benggali putih dan roti arang. Dua-dua pun sedap.


Cita-cita ada dah lama tapi masa belum tiba. Satu hari nanti, semoga mendapat restu Ilahi.

Oklah. Sampai sini dulu. Esok ada lagi cerita pasal roti. Kebetulan atau dirancang.  Jumpa lagi dan selamat berhari minggu.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment