Thursday, October 27, 2011

APAM MEKAR - RESEPI

Cuti perayaan Deepavali ini pasti ramai yang menunggu.  Macam saya, memang ternanti-nanti hari-hari cuti seperti ini.  Anak tunggal saya mengaji hari ni, so niat nak tidur balik lepas subuh terencatlah.  Cuaca lembab, tapi Wak Pani yang emak upah menebas rumput pagi-pagi lagi dah mulakan tugasnya.  Tak banyak yang dapat dibuat dengan cuaca macam ni. 

Ada niat nak buat biskut kegemaran Along Tart Nenas untuk Aidil Adha nanti, tapi melihat cuaca yang tak berapa elok, takut masa nak bakar nanti, guruh berdentam-dentum, terbantut nanti.  Aduh... bosan jugak duduk-duduk saja.  Nak membakar kek dan hias untuk syok sendiri, harga barang mentah dah naik melambung-lambung, nanti kek tu kering dalam peti ais aje, tak de sape teringin nak menjamah.  Anak tunggal saya pun tak minat makan kek, apa lagi mak dan along.  Agar-agar santan yang dibuat Ahad lepas pun, masih banyak dalam peti sejuk.  Teringat nak buat apam mekar resepi Chef Hanieliza.  Boleh buat makan petang nanti.  Congak punya congak buat setengah adunan, dapatlah dalam 20 biji.  Itupun, pagi tadi masih berbaki 12 biji.  Tak pe lah, sesiapa berminat bolehlah jenguk resepi di bawah. 

Ralat :- Gambar kurang elok sebab guna handphone je, kamera tertinggal kat opis.

APAM MEKAR

250g gula pasir
300g tepung gandum
1 st ovellete
2 biji telur
2 cawan susu segar
1 st esen vanilla

CARA MENGADUN

1.  Panaskan pengukus
2.  Pukul telur dan gula sehingga kembang dan gebu
3.  Masukkan ovelette dan esen vanilla, pukul lagi
4.  Masukkan tepung berselang-seli susu sehingga habis
5.  Pukul lagi dengan kelajuan tinggi hingga kembang
6.  Asingkan adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan warnakan mengikut warna kegemaran
7.  Sediakan acuan apam letakkan paper cup di dalamnya
8.  Masukkan adunan ini ke dalam piping bag berasingan dan paipkan ke dalam acuan
9.  Kukus selama 15-20 minit
10.  Angkat dan boleh dihidangkan

Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Post a Comment