Thursday, January 24, 2013

MAULIDUR RASUL DAN CRAZE MARBLECAKE - RESEPI

Salam Maulidur Rasul, selawat dan salam keatas baginda.

Nak refresh ceramah Professor Dr Muhaya semalam di radio IKIM antara penyebab migrain ialah terlalu banyak berfikir, selalu was-was dan tidak yakin, hati tidak bersih dan selalu mencari kesalahan orang lain, susah memaafkan orang lain dan tidak menjaga pemakanan.  

Oleh itu, marilah kita sama-sama perbaiki akhlak dan mencontohi junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. 

Nak sambung sikit, doktor kata migrain yang menyerang saya malam tadi disebabkan oleh perubahan hormon, maklumla umur dah 4 siri bukan disebabkan oleh penyebab di atas.

Selain dari tu, saya ingin nak mengucapkan tahniah kepada Ustaz Wan Alias yang menerima Anugerah Maulidur Rasul 2013 Peringkat Kebangsaan.  Ustaz Wan sangat-sangat dekat dengan Jabatan Majalah dan Dokumentari suatu masa dulu.  Penggerak program Jejak Rasul.

Tengok kat TV tadi, nampak segak dan bergaya Ustaz Wan.  Sentiasa muda nampaknya.


Pagi yang penuh dengan rahmat.  Hujan turun dengan lebatnya.  Tengok gambar yang saya ambil di belakang bilik saya.  Sejuknya.

Semalam dapat encik kola kola ni dari rakan blogger yang juga rakan sepejabat, Mazlin Nordin.  Baru balik dari Australia untuk assignment Unsung Places.  Terimakasih Cik Inn.  Nak tau cerita Cik Inn di Australia tekan sini.Cik Inn Mazlin Nordin


Pemandangan indah di beranda mak.  Orkid tengah kembang semuanya.  Ada yang dah dimakan ulat.  Kumbang ni kalau tak disembur, memang situlah tempat dia berkubang.. nanti kau!!!



Tengok orkid-orkid ni sedap gak minum kopi o pekat dengan kek kan.. Jom buat kek.  Sayakan pencinta kek butter tegar.  Kek lain tu  kalau buatpun ala-ala laku tak laku je kat rumah ni.  Baik buat kek butter kan..kan..

Tengok bunga ya, jangan tengok kayu pokok manggis yang jadi tumpang pokok orkid tu..



Tu dia.. kek mentega adunan tiga rasa.. panas lagi tuh..


Pandan, coklat dan horlick... nak resepi kat bawah..

Craze Marble Cake 
I LOVE sangat-sangat BUTTER CAKE.. sebab tu namanya Craze.. hehe..)


Bahan-bahan Kek

250g butter
120g gula kastor
120g susu pekat manis
230g 130g tepung kek (tepung gandum pun boleh) maafla banyak-banyak. Tak perasan silap taip.
6 biji telur gred B
100g horlick
1 st baking powder
1 sb serbuk koko
1 st paste pandan



Cara Mengadun

1.  Pukul butter dan gula hingga gebu dan berkrim
2.  Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul sebati
3.  Campurkan susu pekat ke dalam adunan
4.  Masukkan sedikit demi sedikit campuran tepung dan horlick, dikacau sebati
5.  Bahagikan adunan kepada 3 bahagian.  1 bahagian dicampur serbuk koko, 1 bahagian dicampur paste pandan dan 1 bahagian lagi dibiarkan rasa asli
6.  Tuangkan adunan ke dalam tin mengikut kreativiti masing-masing, macamana nak jadikan corak-corak tu.
7.  Bakarlah sehingga masak dan garing

Nota : cara saya meletakkan adunan, masukkan dulu separuh adunan putih ke dalam tin, ratakan supaya semua bahagian bawah tin penuh, masukkan adunan coklat dan pandan dalam piping beg dan pipekan cara berselang.  Selepas itu ambil setengah lagi adunan putih letakkkan diatas adunan coklat dan pandan tadi.  Perlahan-lahan ratakan.  Akhir sekali pipekan lagi lebihan adunan coklat dan pandan sehingga habis.  

(harap paham lah ye.  Lupa pulak nak snap gambar masa buat tadi).

Ada yang tanya tips untuk bunga orkid tumbuh mekar segar dan bugar, menurut mak saya iaitu Hajah Cik Wok, bunga orkid perlu disiram dengan air kulit kerang yang direndam semalaman.  Siram beberapa kali dalam setahun.  Hasilnya bunga yang besar dan lebat.

Jumpa lagi dilain kesempatan.

Nota : Pesanan Prof. Muhaya, jangan rasa kita lebih besar dan lebih baik dari orang lain.  Cuba fikirkan apa yang hendak kita sumbangkan dikala badan kita masih sihat ini.



2 comments: