Tuesday, September 25, 2012

ORDER TERSELIT, RESEPI KEK CAWAN OREN

Salam.

Aduh!!! penat, penat dan penat!.  Minggu ni sangat penat.  Mungkin sebab umur dah merangkak senja, badan terasa cepat sangat penat.  Saya ambil nasihat Dr. Ng yang menyuruh saya mengambil Multivitamin dan vitamin C untuk membantu mengecas tenaga.  Jenama Amway mungkin bagus kot.

Oh ya, tidak disangka, selepas berbulan-bulan saya tidak langsung melayan order untuk kek mahukan kapkek atau sewaktu dengannya, tiba-tiba terselit satu.  Fyza Anas, memang suka order kek saya dari dahulu hingga sekarang.  Yang paling dia suka kek pelangi tradisional.  Macamana saya boleh bersetuju pulak dengan order Fyza, wallahualam.  Mesti sembur kiri sembur kanan kot si Fyza. 
 
Kek cawan oren coklat cip pilihan Fyza.  Seram jugak masa mengadun kek, almaklum, dua biji kek dan satu adunan kek cawan sebelumnya tak menjadi, gara-gara mixer jenama F.  Kalau nak tahu, mixer jenama F saya dah masukkan semula ke dalam kotak.  Mungkin ianya bagus tapi tiada keserasian antara kami.  Sebab tu adunan jadi bantat dan keras.  Sape nak beli, angkat tangan! Hehe..
 
Sebelum hantar anak saya trainning tae-kwon-do di sebuah sekolah di daerah ini, saya siapkan dulu kek cawan kecil-kecil dengan solo cup size 1 oz.  Dekonya Fyza kata bunga-bunga.  Saya fikir bunga-bunga atau garden kurang sesuai untuk anak manis berusia 4 tahun.  Fikiran Fyza mungkin dah sampai ke Australia kot, percutian terancang bersama keluarga.  Jangan marah ye Fyza.

Macamanapun, ni lah akhirnya deko kek cawan Nur Alya Qaisara.  Nak jadikan cerita saya terlupa nama sibirthday girl.  Main belasah je Alya Qistina.  Tak professional langsung kan... Nasib baik sempat 'alter' kat office.. hehe.. Dah get ready sebab memang tak yakin dengan nama sikecil ini.  Selamat Hari Lahir, Alya... Ummuahhhh!!


Gambar ihsan Fyza Annas
 
 
RESEPI KEK CAWAN OREN
Resepi oleh : Chef Noraini Zakaria
 
Bahan-bahan
 
250g butter
180g gula kastor
250g tepung kek
4 biji telur
30ml susu cair
1 st baking powder
1 st orange emulco
sedikit pewarna oren
Coklat cip secukupnya
 
Cara mengadun
 
1.  Pukul butter dan gula kastor sehingga kembang dan berkrim
2.  Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul sebati
3.  Masukkan pula tepung berselang seli susu
4.  Campurkan coklat emulco dan coklat cip
5.  Bakar hingga masak

Selamat mencuba kek cawan oren yang sedap ini!
 


4 comments:

  1. timakasih kongsi resepi..

    syg kan mixer tu tak serasi lak ngan tuan dia, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudi-sudikan Alona resepi-resepi yang tak seberapa di sini berbanding blog masak lain kan... Mixer tu dah masuk store... frust gilerz.. seb bek free, tidak kalu ku humban balik ke muka toke kedai.. hehe..

      Delete
  2. Zana...
    ce ko belai2 mixer tu...bawu serasi kot..hehee...alahai cute mute aje cupcake tu..

    ReplyDelete
  3. CA, belai belai sekali keluar ginnie... gawat gue.. kahkah... semustinya comey namanya pun kek kecik...

    ReplyDelete